Popis opravy kotle Ml611 - Brigadelok

POPIS OPRAVY KOTLE Ml611 - BRIGADELOK

Parní lokomotiva o rozchodu 600 mm, vyrobená v roce 1916 v lokomotivce Henschel & Sohn, Cassel v Německu. Pro tyto lokomotivy se vžilo označení Brigadelok. Lokomotivy vyrábělo více lokomotivek – Henschel, Krauss, Borsig, Orenstein&Koppel a další. Lokomotivy používala německá armáda pro dopravu materiálu na frontách v I. světové válce a po ukončení války se lokomotivy jako válečná kořist dostaly do mnoha zemí světa. Z důvodu omezené možnosti čerpání vody v místě použití byly často dodávány a provozovány s přívěsným tendrem, který obsahoval dodatečné zásoby vody. Standardní výbavou lokomotiv byl i pulzometr, který umožňoval dočerpání vody pomocí vlastní páry z dostupných zdrojů v místě provozu (potok, studna apod.). Rekonstrukci lokomotivy, která má v Lotyšsku označení Ml 611 provedla firma v SEA CZ, a.s. v Kolíně. Doba rekonstrukce byla cca 9 měsíců. Při rekonstrukci byly vybrané díly opraveny a část dílů byla vyrobena zcela nová. Stav lokomotivy před a po rekonstrukci je patrný z fotografií

Původní stav

Z výroby nového kotle

První jízda

Detaili armatur

Odvoz parní lokomotivy



Základní rozsah opravy

  • rám lokomotivy – repase, část rámu nová
  • pružnice, táhla, vahadla - nové
  • parní kotel, dýmnice, popelník, roštnice – nové
  • armatury kotle – většinou nové
  • parní stroje – repase
  • rozvody – repase, nová ojnice a spojnice
  • zásobníky vody a uhlí, kabina, komín, lampy – nové
  • nápravy, disky a kliky repase, obruče nové

  • Technická data lokomotivy

    Výrobní číslo / rok výroby14437 / 1916
    VýrobceHenschel & Sohn, Cassel, Německo
    Rozchod600 mm
    Rámvnější
    Uspořádání pojezduDm2t
    Maximální rychlost25 km/h
    Hmotnost prázdné/vyzbrojené lokomotivy10,2/12,0 t
    Zásoba vody1,1 m3
    Výkoncca 75 PS (ca 52 kW)
    Délka přes spřáhla, šířka, výška5980 / 1880 / 2800 mm
    Vzdálenost krajních os2260 mm
    Průměr válců / zdvih pístu240 / 240 mm
    RozvodStephenson, plochá šoupátka
    Maximální provozní tlak15 bar
    Výhřevná plocha, plocha roštu18,1 / 0,42 m2
    Kotel (současný - novostavba)ocelový celosvařovaný
    Brzdapáková, jednostranně bržděna 2.a 3. náprava
    Mazání válcůválcovým olejem pomocí mazacího lisu
    Pojistné ventily2 ks, pružinové, pákové (novostavba)


    V současné době je kotel již umístěn zpět do rámu lokomotivy v Muzeu v Jaroměři a jsou zahájeny práce na dokončení opravy celé lokomotivy. Zprovoznění celé lokomotivy plánuje SPOLEČNOST ŽELEZNIČNÍ VÝTOPNA JAROMĚŘ nejdéle v roce 2013 k 140. výročí vyrobení lokomotivy. Po zprovoznění lokomotivy se Conrad Vorlauf stane nejstarší provozuschopnou parní lokomotivou v ČR.


    Armatury

    Armaturní hlava s výstupy na další armatury, 2 sací napáječe, 2 ks vodoznaky reflexní, pulzometr, 2 ks uzávěr páry do pulzometru, třícestný kohout pod pulzometr, 2x manometr, ventil topení mazacího lisu, 2 ks výronkové ventily, parní píšťala, ventil na dmychavku, rozdělovač vstřiků (popelník, dýmnice, hadice), 4 x kontrolní kohouty na zásobnících vody.


    Oproti standardním lokomotivám této řady vykazuje lotyšský stroj určité odchylky a úpravy, které jsou charakteristické pro tento region a jsou provedeny na většině lokomotiv této řady v Lotyšsku.

    Jedná se např. o zadní zešikmené prodloužení kabiny – uvnitř vznikl dodatečný prostor pro nářadí, nástroje, po složení sklopné lavice i palivové dřevo. Lotyšské lokomotivy se dále lišily postupným dosazením napáječů sovětské výroby, které ale většinou vycházely z původní německé konstrukce.

    Většina lokomotiv byla osazena z výroby pulzometrem se sací hadicí a trubkou. U lotyšských lokomotiv nebyla hadice motána na originální držák na písečníku, ale sací trubka s hadicí byla zavěšena na levém boku lokomotivy, případně umístěna na závěsech mezi komínem a střechou kabiny.

    Některé lokomotivy této řady byly vybaveny natáčením 1. a 4. nápravy systému Klien-Lindner – na lotyšských lokomotivách Ml 611 a Ml 631 (nyní v opravě v SEA) se tento systém nevyskytuje, zda je u muzejní Ml 657 (neprovozní exponát) nám není známo.

    Při provozních opravách byl místo původních kondenzačních maznic parních strojů na tyto lokomotivy osazen (vzhledem k jejich velikosti dosti mohutný) mazací lis (nad pravý či levý tank). Kondenzační maznice zachována pouze na regulátoru páry. Při opravě byl velký lis nahrazen malým lisem, který byl umístěn pod pravý tank. Obdobné provedení plánujeme i pro lokomotivu Ml 631.

    Opravy dalších dílů byly spíše drobnější charakteru, nahodilé dle potřeby opravy či výměny konkrétního dílu – řešeno zcela živelně náhradou jakýmkoli jiným alespoň trochu podobným dílem. V těchto opravách již nelze dosledovat nějakou jasnou koncepci či charakterické znaky pro danou řadu v tomto regionu.


    Barevné provedení

    V Lotyšsku byly provozovány tyto stroje v barevné upravě zeleno – černo – červené. Zelené byly boky tanků, obě čela a boky budky, černý kotel s dýmnicí a komínem, spodky a vršky tanků, střecha budky. Rám, oba čelníky, brzda byly červené.

    Barevné provedení loko Ml 611 si určil majitel lokomotivy – u této lokomotivy se snažil přiblížit původnímu továrnímu nátěru – černá kabina, tanky, kotel, dýmnice a komín, nápravy a disky kol též černé. Rám, brzda, vahadla, zdvihátka, oba čelníky jsou červené. Vnitřek kabiny vč. výdřevy je světle šedivý.

    Bílé lemování kol, červené páky ovládacích přístrojů, nápisy a barevné popisy, znaky jsou dle přání lotyšského majitele.

    SEA CZ, a.s.
    sídlo:
    Zabrání 1116,
    763 01 Zlín - Malenovice
    tel: 577 101 085
    seacz-zl@seacz.cz


    pobočka:
    Tyršova 469,
    280 00 Kolín 2
    tel: 321 729 249
    seacz-kol@seacz.cz

    SEA Kolín s.r.o.

    Tyršova 469
    280 00 - Kolín 2
    tel: 321 729 249
    seakolin@seakolin.cz

    SEA Zlín s.r.o.

    Zabrání 1116,
    763 02  Zlín - Malenovice
    tel: 577 101 085
    seazlin@seazlin.cz