Parní lokomotiva o rozchodu 600 mm, vyrobená v roce 1916 v lokomotivce Henschel & Sohn, Cassel v Německu. Pro tyto lokomotivy se vžilo označení Brigadelok. Lokomotivy vyrábělo více lokomotivek – Henschel, Krauss, Borsig, Orenstein&Koppel a další. Lokomotivy používala německá armáda pro dopravu materiálu na frontách v I. světové válce a po ukončení války se lokomotivy jako válečná kořist dostaly do mnoha zemí světa. Z důvodu omezené možnosti čerpání vody v místě použití byly často dodávány a provozovány s přívěsným tendrem, který obsahoval dodatečné zásoby vody. Standardní výbavou lokomotiv byl i pulzometr, který umožňoval dočerpání vody pomocí vlastní páry z dostupných zdrojů v místě provozu (potok, studna apod.). Rekonstrukci lokomotivy, která má v Lotyšsku označení Ml 611 provedla firma v SEA CZ, a.s. v Kolíně. Doba rekonstrukce byla cca 9 měsíců. Při rekonstrukci byly vybrané díly opraveny a část dílů byla vyrobena zcela nová. Stav lokomotivy před a po rekonstrukci je patrný z fotografií
Výrobní číslo / rok výroby | 14437 / 1916 |
Výrobce | Henschel & Sohn, Cassel, Německo |
Rozchod | 600 mm |
Rám | vnější |
Uspořádání pojezdu | Dm2t |
Maximální rychlost | 25 km/h |
Hmotnost prázdné/vyzbrojené lokomotivy | 10,2/12,0 t |
Zásoba vody | 1,1 m3 |
Výkon | cca 75 PS (ca 52 kW) |
Délka přes spřáhla, šířka, výška | 5980 / 1880 / 2800 mm |
Vzdálenost krajních os | 2260 mm |
Průměr válců / zdvih pístu | 240 / 240 mm |
Rozvod | Stephenson, plochá šoupátka |
Maximální provozní tlak | 15 bar |
Výhřevná plocha, plocha roštu | 18,1 / 0,42 m2 |
Kotel (současný - novostavba) | ocelový celosvařovaný |
Brzda | páková, jednostranně bržděna 2.a 3. náprava |
Mazání válců | válcovým olejem pomocí mazacího lisu |
Pojistné ventily | 2 ks, pružinové, pákové (novostavba) |
V současné době je kotel již umístěn zpět do rámu lokomotivy v Muzeu v Jaroměři a jsou zahájeny práce na dokončení opravy celé lokomotivy. Zprovoznění celé lokomotivy plánuje SPOLEČNOST ŽELEZNIČNÍ VÝTOPNA JAROMĚŘ nejdéle v roce 2013 k 140. výročí vyrobení lokomotivy. Po zprovoznění lokomotivy se Conrad Vorlauf stane nejstarší provozuschopnou parní lokomotivou v ČR.
Armaturní hlava s výstupy na další armatury, 2 sací napáječe, 2 ks vodoznaky reflexní, pulzometr, 2 ks uzávěr páry do pulzometru, třícestný kohout pod pulzometr, 2x manometr, ventil topení mazacího lisu, 2 ks výronkové ventily, parní píšťala, ventil na dmychavku, rozdělovač vstřiků (popelník, dýmnice, hadice), 4 x kontrolní kohouty na zásobnících vody.
Oproti standardním lokomotivám této řady vykazuje lotyšský stroj určité odchylky a úpravy, které jsou charakteristické pro tento region a jsou provedeny na většině lokomotiv této řady v Lotyšsku.
Jedná se např. o zadní zešikmené prodloužení kabiny – uvnitř vznikl dodatečný prostor pro nářadí, nástroje, po složení sklopné lavice i palivové dřevo. Lotyšské lokomotivy se dále lišily postupným dosazením napáječů sovětské výroby, které ale většinou vycházely z původní německé konstrukce.
Většina lokomotiv byla osazena z výroby pulzometrem se sací hadicí a trubkou. U lotyšských lokomotiv nebyla hadice motána na originální držák na písečníku, ale sací trubka s hadicí byla zavěšena na levém boku lokomotivy, případně umístěna na závěsech mezi komínem a střechou kabiny.
Některé lokomotivy této řady byly vybaveny natáčením 1. a 4. nápravy systému Klien-Lindner – na lotyšských lokomotivách Ml 611 a Ml 631 (nyní v opravě v SEA) se tento systém nevyskytuje, zda je u muzejní Ml 657 (neprovozní exponát) nám není známo.
Při provozních opravách byl místo původních kondenzačních maznic parních strojů na tyto lokomotivy osazen (vzhledem k jejich velikosti dosti mohutný) mazací lis (nad pravý či levý tank). Kondenzační maznice zachována pouze na regulátoru páry. Při opravě byl velký lis nahrazen malým lisem, který byl umístěn pod pravý tank. Obdobné provedení plánujeme i pro lokomotivu Ml 631.
Opravy dalších dílů byly spíše drobnější charakteru, nahodilé dle potřeby opravy či výměny konkrétního dílu – řešeno zcela živelně náhradou jakýmkoli jiným alespoň trochu podobným dílem. V těchto opravách již nelze dosledovat nějakou jasnou koncepci či charakterické znaky pro danou řadu v tomto regionu.
V Lotyšsku byly provozovány tyto stroje v barevné upravě zeleno – černo – červené. Zelené byly boky tanků, obě čela a boky budky, černý kotel s dýmnicí a komínem, spodky a vršky tanků, střecha budky. Rám, oba čelníky, brzda byly červené.
Barevné provedení loko Ml 611 si určil majitel lokomotivy – u této lokomotivy se snažil přiblížit původnímu továrnímu nátěru – černá kabina, tanky, kotel, dýmnice a komín, nápravy a disky kol též černé. Rám, brzda, vahadla, zdvihátka, oba čelníky jsou červené. Vnitřek kabiny vč. výdřevy je světle šedivý.
Bílé lemování kol, červené páky ovládacích přístrojů, nápisy a barevné popisy, znaky jsou dle přání lotyšského majitele.
SEA CZ, a.s.
sídlo:
Zabrání 1116,
763 01 Zlín - Malenovice
tel: 577 101 085
seacz-zl@seacz.cz
pobočka:
Tyršova 469,
280 00 Kolín 2
tel: 321 729 249
seacz-kol@seacz.cz
SEA Kolín s.r.o.
Tyršova 469
280 00 - Kolín 2
tel: 321 729 249
seakolin@seakolin.cz
SEA Zlín s.r.o.
Zabrání 1116,
763 02 Zlín - Malenovice
tel: 577 101 085
seazlin@seazlin.cz